New York

Från början hade vi inte en tank på att tillbringa nyårsafton i New York, men så blev det! Av en händelse råkade vi hitta billiga flygbiljetter från Arlanda till JFK den 30:e december och en lite idé började gro i våra huvuden. 15 minuter senare bokade vi biljetterna och fyra veckor senare var vi på väg! Kan mycket stolt meddela att min packning för ett halvår framöver landade på endast 17,8 kg och jag var nog mest förvånad själv då jag aldrig varit känd för att kunna "packa lätt". Brukar inte vara min starka sida, det är ju så mycket som KAN komma till användning (typ massor av extra batterier, liten skruvmejsel, en extra mobil etc..). Sådant fick stanna hemma den här gången.






I New York bodde vi på Jazz on the Park Hostel som A-K med mycket tur (och en del skicklighet for sure) hittade ca en vecka innan avfärd. Det var nog himla tur för det första hostelet vi bokat verkade mer vara ett tillfälligt boende för hemlösa.. Hur som helst, vi kom dit på kvällen den 30 och satt uppe till ca 5 på morgonen enligt svensk tid (11 på kvällen i New York) för att börja vända på dygnet. Vi ville ju liksom inte däcka innan tolvslaget på nyårsafton..

Vi bestämde oss för att vi inte ville tillbringa vår enda dag i New York i långa köer till turistattraktioner, så planen för dagen blev att strosa igenom några stadsdelar som blev Little Italy, China town, SoHo, Greenwich och även en sväng till Times square. Vi råkade även promenera förbi Empire State Building på väg til China town, vilket vi höll på att missa och skulle ha gjort om inte en man ställt sig framför oss och hojtat "Entrance to Empire State Building". Oops. Jaja. Vi gick inte in, men det såg väldigt högt ut, absolut. Jag fick nog av höga torn och byggnader i Kina.

Times squre


Det blev en del shopping under dagen och sedan middag på en mexikansk restaurang vilket vi var väldigt exalterade över. Det var helt i onödan för det var nog den minst goda enchilada jag ätit någon gång (av de typ fyra jag ätit, men ändå..). Vi var dock glada ändå, åkte till hostelet och gjorde oss fina för att sedan följa med på ett pub-crawl som hostelet anordnade. Det innebar att vi tillsammans med ca 20 andra personer med olika nationaliteter gick runt till några olika barer under kvällen plus att vi tittade på fina fyrverkerier från Central Park (som för övrigt verkligen var enormt stor!). Det var en mycket trevlig kväll!

Den förrädiska enchiladan som såg jättegod ut..


Tolvslaget


A-K vet hur man ska stoppa en buss!



Förresten hände det en helt galen grej när vi satt och åt frukost på hostelet på nyårsafton. Två killar kommer in i "matsalen" och den ena av dem är självaste Oskar Hjerne Sundbaum som gick i min gymnasieklass och som jag har varit i Asien med. Det var helt sjukt med tanke på att han förmodligen var den enda personen i hela New York som jag känner, och så råkar vi bo på samma hostel. Världen ÄR liten. Det kunde vi konstatera en gång till under vistelsen i NYC då Anna-Karin stötte på en tjej hon gått på gymnasiet med. Sjukt.


Kommentarer
Postat av: Linda

Nu har jag också hittat hit! Dumma facebook som undanhåller sån viktig information för mig.. Det verkar ju inte gå nån nöd på er direkt! De verkar snälla de där amerikanerna, typ som i Extreme homemakeover, alla hjälper till ;) Var i stan på dans i ons, Zlips. Ny bra danslåt: Lady Antebellum - I run to you. :) Kram!

2011-01-07 @ 16:03:21
Postat av: Annapanna

Jag är så otroligt imponerad av packningen sara! alla resor verkar ha gjort susen! Men vad tyckte Staffan om det hela?



New york på nyår låter som en höjdare! Jag är lite avis=p Apbropå at världen är liten, jag har träffat 7 personer som brukar åka skidor i ramundberget varje år? sjukt! Vad gjorde han där?



saknar dig

2011-01-08 @ 03:09:23
Postat av: Sara

Hihi Linda, ja flera band har spelat den låten nu i ett halvår... ;)



Anna, pappa tyckte nog att jag skulle tagit med mer verktyg och liknande, men ficklampan fick följa med så jag tror han var rätt nöjd :) Det är jag också väldigt nöjd över för övrigt.. Mm det är verkligen sjukt. Han pluggar i USA nu så han var i NYC över helgen. Puss

2011-01-09 @ 01:35:38
Postat av: Linda

Åh suck, det märks att jag är på dans för sällan.

Men den är bra iaf! :)

2011-01-09 @ 17:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0