En tango (eller hundra)

Sitter nu på flygplatsen i väntan på mitt flyg och har för en stund sedan vinkat av mamma, som jag återser igen på Arlanda om lite drygt ett dygn. Jag och mamma inledde våra två veckor i Argentina i Salta där vi första dagen besteg en kulle med utsikt över Salta och satt sedan där på toppen och tittade på folk som gymmade och körde spinning. Det var lite oväntat, men mest oväntat var att musiken de spelade skulle ha platsat på vilken logdans som helst som kvällens buggmedley - jag och mamma kände oss som hemma :D Vi åkte sen på en turistbusstur där vi var ganska exotiska eftersom vi var de enda icke-Argentinarna. Dagen bestod i att ständigt bli petad på armen för att titta på något otroligt intressant, t ex ett tåg, en bro, ett berg, ännu ett berg, en liten kyrkogård eller en snöbeklädd bergstopp. Speciellt det sistnämnda tyckte de var helt fantastiskt (mamma som åkt skidor och skoter hemma på fjället några dagar tidigare var inte lika imponerad). Dock en trevlig dag med fantastisk utsikt och härlig stämning! Vi bestämde oss sedan för att hyra bil (håller tummarna för att inte pappa läer det här) och jag blev utnämnd till att vara chaufför. Det gick fint och på vägen till och från vinodlingssamhället Cafayate där vi besökte en vinggård och ett vinmuseum, såg vi bland annat röda, beiga och gula berg (och berg med alla andra färger där emellan). Väldigt vackert!

Efter Salta tog vi en härlig 24 h buss till Iguazu. Det blev en kort visit men vi hann med att gå lite vilse, promenera runt och titta på MASSOR av vattenfall från olika vinklar, bli attackerad av tvättbjörnar, dricka Cafayate-vin till vacker solnedgång och besöka en "räddningsstation" för vilda djur och återigen bli helt fascinerade av Tucan-fågeln. Mamma hann även med att bli myggbiten, klia sönder myggbetten i sömnen, få en allergisk reaktion och en otäck röd rand upp längs armen -> fick bli ett kort sjukhusbesök innan vi skulle med bussen, en spruta och en snabb informell betalning till läkaren som var snäll att hjälpa oss (17 kr gick hela kalaset på). Det var ingen 10 timmars väntan på akutmottagningen där inte. Eventuellt fick vi lite förutr..

I Buenos Aires låg fokuset på tango, salsa och tangoshower, men även lite shopping (främst second hand och tangotavlor hehe) och sightseeing har vi hunnit med. Jag förälskade mig lite i Buenos Aires främst pga att det finns så mycket bra dans (tango och salsa), men även för att staden verkligen är härlig i sig. Vi gav också de berömda argentinska stekarna några chanser, men varje gång kom vi fram till samma slutsats: de var stora, torra och rätt smaklösa. Tänkte en dag då jag kände mig ovanligt modig att jag skulle prova en typisk argentinsk rätt som hette chouru (eller något liknande), men när jag fick in tallriken och såg att köttet som servitrisen bekrivit snarare var olika delar av tarmar (och annat som jag inte vill veta vad det var) svek mig modet och jag frågade istället efter (och fick!) en bolognese. Pasta är alltid ett säkert kort!

Stekarna höll alltså inte måttet, men det gjorde i alla fall tangon. Tyvärr hittade vi inte någon bra lärare förrän näst sista dagen, men då fick vi göra det bästa av det och därmed ägna hela sista dagen åt tangolektioner :) Vi avslutade med salsalektion och sen dans på kvällen och efter det var fötterna lagomt trötta och ömma. Slutsatsen är i alla fall att jag definitivt vill åka tillbaka till Buenos Aires någongång, förhoppningsvis snart, men först vill jag hålla mig inom Sveriges gränser ett tag! Kan inte förstå att det bara är ett dygn kvar till kranvatten, hårtbröd, riktig ost, Tuffe och pappa, och ett språk som jag förstår helt och hållet. Härligt!

Kommentarer
Postat av: Linda

Härmed förbjuder jag dig att åka tillbaka till Buenos Aires utan att ta med mig!!!! :D

2012-05-30 @ 19:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0